Αν δεχτούμε όσα αναφέρονται εδώ για τις Εγγραφές, και εξετάσουμε υπό αυτό το πρίσμα πειραματικά την λειτουργία της Ερωτικής Επιλογής, θα μπορούσαμε να διακρίνουμε τις παρακάτω περιπτώσεις:
Α) Την Πληθωριστική Επιλογή. Πολλές Εγγραφές του εαυτού μου στους άλλους. Ας δούμε τα πιθανά πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά της σε σχέση με την ποιότητα και την πιστότητα της Εγγραφής. Η Πληθωριστική Επιλογή διακρίνεται σίγουρα για την ποικιλία της και σε κάποια αναλογία με αυτή ίσως προκαλεί -στατιστικά- καλύτερη μέση απόδοση κατά την ερωτική πράξη. Παράγει όμως στιγμιαίες Εγγραφές του ατόμου, σαν πολαρόιντ φωτογραφίες, που έχουν την πιθανότητα να "ξεθωριάσουν" σιγά-σιγά, να μην αποδίδουν παρά μόνο μια εικόνα του υποκειμένου που εγγράφεται ή να επιχρωματισθούν αργότερα αρνητικά από τα αντικείμενα εγγραφής -σε αυτή την περίπτωση τους ερωτικούς συντρόφους- με βάση τα δικά τους συναισθηματικά ζητούμενα.
Β) Την Αποκλειστική Επιλογή. Μία και μόνη Εγγραφή του εαυτού μου πάνω σε έναν συγκεκριμένο άλλο, ερωτικό σύντροφο. Ας δούμε τα πιθανά πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά της σε σχέση με την ποιότητα και την πιστότητα της Εγγραφής. Η Αποκλειστική Επιλογή παράγει μια αλληλουχία εγγραφών, μια σειρά που εξελίσσεται μέσα στον χρόνο. Από αυτήν την άποψη, η φωτογραφική αναλογία που μπορώ να φανταστώ είναι μια κινηματογραφική ταινία που εμπεριέχει όλες τις σκηνές που γυρίστηκαν γι' αυτήν, από τις πλέον κακοπαιγμένες και κακοφωτισμένες, έως αυτές που ο σκηνοθέτης φωνάζει "να τυπωθεί". Το υποκείμενο Εγγραφής δεν κατέχει ποτέ την ασφάλεια του τελικού μοντάζ, γνωρίζει όμως πως έχει καταγράψει-εμπιστευθεί σε κάποιο αντικείμενο εγγραφής ολόκληρο το φιλμ της ερωτικής ζωής του (και ιδεατά έχει υπάρξει το αντικείμενο καταγραφής του άλλου υποκειμένου, αν δεχτούμε πως αυτό υπάρχει ανεξάρτητα). Το εμφανές μειονέκτημα της Αποκλειστικής Επιλογής είναι πως θα χαθεί ολοκληρωτικά με την εξαφάνιση -τον θάνατο- του αντικειμένου Εγγραφής.
Γ) Την Μεικτή Επιλογή, που είναι μάλλον και η συνηθέστερη. Συνδυάζει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των δύο άλλων και επιπλέον δίνει μια δυνατότητα "πρόχειρου μοντάζ" στο υποκείμενο Εγγραφής. Μπορεί, τουλάχιστον στον αποκλειστικά υποκειμενικό του κόσμο που είναι και ο μόνος αυταπόδεικτος όπως αναφέρθηκε στην εισαγωγή, να του επιτρέπει να "επεξεργάζεται" τις Εγγραφές των ερωτικών του σχέσεων απωθώντας ή ανακαλώντας εκείνες που τον εξυπηρετούν, ανάλογα με την φάση που διέρχεται.
Παραλείπεις, προσωρινά νομίζω, την εξαιρετικά συχνή περίπτωση της Αυτοπαθούς Εγγραφής.
ReplyDeleteΕίναι πολλές οι υποπεριπτώσεις, όπου το άτομο κάνει εντύπωση στον εαυτό του με σκέψεις ή πράξεις. (Κάτι του φαίνεται πως είναι).
Ενδεικτικά αναφέρω : υπερόπτης εγωιστής, αυτάρεσκος-ναρκισσιστής, περισπούδαστος αφελής, επιτυχημένος αυνανιστής (με όλες τις αποχρώσεις ψιλο- χοντρο- φτωχο- κλπ).
Πρακτικά, η άψογη αυτοπαθής εγγραφή είναι επιδίωξη του ισορροπημένου ατόμου μέσα στα πλαίσια της αυτογνωσίας του.
Το άτομο αλλάζει λειτουργικά συστήματα, εεε περιβάλλοντα ήθελα να πω, και μπορεί ταυτόχρονα να συνυπάρχει σε αυτά ενώ διατηρεί μια επίφαση αποκλειστικότητας (πχ. δίγαμος, ή δραστήριο μέλος σε συλλόγους με αλλοπρόσσαλλους καταστατικούς σκοπούς).
Το άτομο διαφοροποιείται αν η ποιότητα της αποκλειστικής εγγραφής του ξεθωριάσει από αντικειμενικούς παράγοντες και μπορεί να αυτοκαταστραφεί με ένα μάταιο αγώνα διατήρησης της εγγραφής σε ένα ασύμβατο υλικό.