Monday, January 13, 2014

ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΠΡΟ: ΤΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ, Η ΜΑΦΙΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ Η ΔΙΑΛΥΣΗ ΜΙΑΣ ΟΛΟΚΛΗΡΗΣ ΧΩΡΑΣ

Του Antonio Giovetti



ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Tο 1960, μετά από 80 χρόνια Αγγλοκρατίας, αναγνωρίστηκε επίσημα η ανεξαρτησία της Κύπρου.
Οι συνθήκες της Ζυρίχης και του Λονδίνου, όμως, οριοθετούσαν την εθνική κυριαρχία του νεοσύστατου κράτους που τελούσε υπό την εποπτεία της Μεγάλης Βρετανίας, της Ελλάδας και της Τουρκίας. Επιπλέον, οι τρεις εγγυήτριες Δυνάμεις μπορούσαν να προβούν σε κοινές δράσεις σε περίπτωση ανατροπής του status quo.
Η εύθραυστη βάση της διεθνούς συμφωνίας αποκαλύφθηκε το 1974 όταν η Χούντα των Συνταγματαρχών διέταξε την εισβολή στο νησί με σκοπό την προσάρτησή του από την Ελλάδα. Αυτό προκάλεσε την άμεση επέμβαση της Τουρκίας που κατέλαβε το βόρειο τμήμα της Κύπρου, δημιουργώντας ένα ψευδοκράτος και εκδιώκοντας τον ελληνόφωνο πληθυσμό.
Σήμερα, εξαιτίας της σαραντάχρονης κακοδιαχείρισης των συντηρητικών και προοδευτικών παρατάξεων που μετέτρεψαν την χώρα σε ένα διεθνές κέντρο ξεπλύματος κεφαλαίων και τους ημικρατικούς οργανισμούς σε πραγματικές συμμορίες, βρίσκεται σε εξέλιξη μια οικονομική κατοχή οι επιπτώσεις της οποίας είναι απρόβλεπτες.

ΚΥΠΡΟΣ-ΤΡΟΪΚΑ: ΠΕΡΙΠΛΟΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ

Το πρώτο στάδιο της κυπριακής κρίσης, που αναστάτωσε την κοινή γνώμη για τον τρόπο με τον οποίο διεξήχθη η διάσωση του τραπεζικού συστήματος και αποτελεί προηγούμενο για προγράμματα εξυγίανσης σε άλλα κράτη της Ευρωζώνης, έχει ήδη ολοκληρωθεί.
Τον περασμένο Οκτώβριο η Τρόικα ανακοίνωσε στις πολιτικές αρχές της νήσου ότι η τήρηση του χρονοδιαγράμματος σχετικά με το σχέδιο αποκρατικοποιήσεων θα είναι βασικός παράγοντας για την παραχώρηση των δόσεων.
Συγκεκριμένα, οι πιστωτές απαιτούν:
A) Την αποκρατικοποίηση της Αρχής Τηλεπικοινωνιών Κύπρου (CΥΤΑ),
B) Την αποκρατικοποίηση της Αρχής Ηλεκτρισμού Κύπρου,
Γ) Την αποκρατικοποίηση της Αρχής Λιμένων Κύπρου,
Δ) Τον κατάλογο των δημοσίων επιχειρήσεων που χρειάζονται αναδιάρθρωση η ανακεφαλαιοποίηση,
E) Την πώληση της δημόσιας ακίνητης περιουσίας σε περίπτωση παρεκκλίσεων από τις διατάξεις τις δανειακής σύμβασης.
Τον προηγούμενο Δεκέμβριο, ο εκπρόσωπος Τύπου της Κυβέρνησης κ. Χρήστος Στυλιανίδης δήλωσε ότι το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων θα τεθεί σε εφαρμογή από το 2016 όταν πιθανότατα η οικονομική κατάσταση δε θα είναι τόσο δυσμενής. Παρόλο που το Eurogroup και το ΔΝΤ έχουν δώσει πράσινο φως στην έκδοση της τρίτης δόσης αξίας 183.5 εκατομμυρίων ευρώ, η Κομισιόν επέκρινε τα σχέδια της κυπριακής ηγεσίας διατυπώνοντας την άποψη ότι το ξεπούλημα της κρατικής περιουσίας πρέπει να ξεκινήσει από φέτος.

ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ: ΤΑ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΑ ΕΜΠΟΔΙΑ ΚΑΙ Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΩΝ ΔΙΟΡΙΣΜΩΝ ΣΤΑ Δ.Σ. ΤΩΝ ΗΜΙΚΡΑΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ

Η πώληση των κρατικών περιουσιακών στοιχείων δεν είναι εύκολη υπόθεση και απαιτεί την αναθεώρηση του Συντάγματος και την έγκριση από τα 2/3 της Βουλής των Αντιπροσώπων. Ο κυβερνητικός συνασπισμός (ΔΗΣY-ΔΗΚΟ-ΕΥΡΩΚΟ) δεν διαθέτει την απαραίτητη πλειοψηφία για να επιβάλλει την μνημονιακή πολιτική.
Επιπλέον πρόβλημα αποτελεί και η διαδικασία των διορισμών στα ΔΣ των ημικρατικών οργανισμών των οποίων τα μέλη τοποθετούνται από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ανάλογα με την αντιπροσωπευτικότητα των διαφόρων κομμάτων στο Κοινοβούλιο. Ταυτοχρόνως, τα ανωτερα στελέχη προχωρούν σε προσλήψεις προσώπων με συναφείς πολιτικές αντιλήψεις η με στενούς συγγενικούς δεσμούς.
Κατά συνέπεια, δεν είναι απορίας άξιο πως η διοίκηση και οι εργαζόμενοι των υπό ιδιωτικοποίηση επιχειρήσεων κινητοποιήθηκαν τον περασμένο μήνα, ζητώντας από την κυβέρνηση την άρση των συμφωνηθέντων με την Τρόικα.
Πάντως, τα αιτήματα τους δεν βρήκαν υποστήριξη ούτε από τους κομματικούς παράγοντες ούτε από τους απλούς πολίτες που τους θεωρούν μια ομάδα προνομιούχων.




Η ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΩΝ ΚΥΠΡΙΑΚΩΝ ΑΕΡΟΓΡΑΜΜΩΝ ΩΣ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗΣ ΔΙΑΦΘΟΡΑΣ

Ο στενός κρατικός έλεγχος στους στρατηγικούς τομείς της εθνικής οικονομίας ήταν, σε ορισμένες περιπτώσεις, πολύ ζημιογόνος. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των Κυπριακών Αερογραμμών: στο τέλος του 2011 τα χρέη ανέρχονταν στα 23.9 εκατομμύρια ευρώ, ενώ στο 2012 έφτασαν στα 55.8 εκατομμύρια ευρώ. Από το 2003 σημειώνεται μια δραστική μείωση προσωπικού που ξεπέρασε το 60%, ενώ τα αεροσκάφη που διαθέτει η επιχείρηση έπεσαν από τα 30 στα 7.
Το ιστορικό των Κυπριακών Αερογραμμών συμβολίζει άριστα την κυβερνητική διαφθορά: πρόεδροι βολεμένοι από τα κομματικά γραφεία που χρησιμοποιούσαν τα εταιρικά κονδύλια για να προπαγανδίσουν προσωπικές συναλλαγές στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, γενικοί διευθυντές των οποίων η οργανική θέση είχε καταργηθεί αλλά συνέχιζαν να παίρνουν το μισθό τους, δαπάνες εκατομμυρίων ευρώ για μαχαιροπίρουνα και πορσελάνινα σερβίτσια αποτελούσαν την θλιβερή πραγματικότητα.
Τον Οκτώβριο, ο οργανισμός που διαχειρίζεται τα δυο κυπριακά αεροδρόμια προέβη σε κατάσχεση αεροσκάφους των Κυπριακών Αερογραμμών για απλήρωτα χρέη αξίας 4.7 εκατομμυρίων ευρώ.
Ενώ εξελίσσονται διαμάχες ανάμεσα στις Βρυξέλλες και την Λευκωσία περί των κρατικών ενισχύσεων και του σχεδίου αναδιάρθρωσης του εθνικού αερομεταφορέα, οι Κυπριακές Αερογραμμές οδεύουν προς εκκαθάριση, με σοβαρούς αντίκτυπους στην επανεκκίνηση της εγχώριας οικονομίας.



No comments:

Post a Comment