Tuesday, December 18, 2007

Περί Αισθήσεων Και Παραισθήσεων




Και οι αισθήσεις μένουν.
Δεν μένουν;
(από σχόλιο του Godot)



Ναι, οι αισθήσεις μένουν. Ενίοτε και οι Παραισθήσεις. Μένουν για λίγο, για περισσότερο ή ακόμη και για πάντα.

Οι αισθήσεις αλλάζουν τους ανθρώπους. Ένα γερό Σαββατοκύριακο, ένα καλό βιβλίο, ένα σκληρό φίλμ, ένα αναπάντεχο κρεβάτι, ένα παγωμένο χέρι, ένα κατσαβίδι που κουνιέται απειλητικά, μια σταγόνα ορού που πέφτει, μπορούν να σε κάνουν άλλον άνθρωπο απ' αυτόν που ήσουν μέχρι τότε. Μπορούν να σε κουνήσουν, να μεταβάλλουν την εξαιρετικά λεπτή ισορροπία σου ως ανθρωπίνου όντος.

Οι παραισθήσεις από την άλλη, έχουν μερικές φορές πιο ορατά και μόνιμα αποτελέσματα. Ο Φίλιπ Κ. Ντικ δεν ήταν πια ποτέ ο ίδιος μετά το Ουράνιο Μάτι που πίστεψε πως είδε στον ουρανό, απέκτησε επιπλέον τον Χορσλάβερ Φατ. Από την άλλη ο Σαούλ ξεκίνησε για την Δαμασκό και έφτασε εκεί ως Παύλος. Κι αν για τον Ντικ είναι γενικά γνωστό το τι έπαιρνε, για τον Παύλο δεν υπάρχουν σαφή ιστορικά στοιχεία.

Όταν ήμουν μικρότερος αποδεχόμουν μια μεταφυσική διάσταση στην Ζωή. Τα τελευταία χρόνια την έχω απορρίψει, την έχω εξορίσει από την καθημερινότητά μου. Ίσως αυτό να οφείλεται σε κάποιον που γνώρισα - ευτυχώς από ασφαλή απόσταση - και ζούσε την ζωή του με βάση τα "σημάδια". Και γύριζε τον κόσμο ακολουθώντας τα.

Όλοι φλερτάρουμε καθημερινά με την παραίσθηση, διατηρώντας την αίσθηση. Ωραιοποιώντας την πραγματικότητα, δοκιμάζοντας ουσίες, βλέποντας τηλεόραση, σκύβοντας το κεφάλι μας μέσα σε ένα χώρο λατρείας, χαζεύοντας εικόνες από ραδιοτηλεσκόπια, οδηγώντας ένα όχημα σε υψηλές ταχύτητες.

Η μόνη διαφορά που βρίσκω ανάμεσα στις αισθήσεις και τις παραισθήσεις αφορά την επεξεργασία τους στην αναδιήγηση. Μια αίσθηση μπορώ να την εντάξω δημιουργικά κάπου άλλου, να την χρησιμοποιήσω σαν εφαλτήριο για το δικό μου έργο. Μια παραίσθηση είναι τόσο ισχυρή που εγώ αδυνατώ να την αποδώσω.

Κι αυτό σε καμμιά περίπτωση δεν σημαίνει πως κάποιος άλλος δεν δικαιούται να το αποπειραθεί... ή ακόμα και να το επιτύχει.

6 comments:

The Motorcycle boy said...

Κατά την ταπεινή μου γνώμη, αυτοί που αποδίδουν τις παρασθήσεις λέγονται Ντοστογιέφσκι, ή Ρόμπινς ή Νικολαϊδης, ή κάτι τέτοιο. Αυτοί που αποδίδουν τις αισθήσεις λέγονται Κινγκ (και ο Αμερικάνος και ο Άγγλος), Έβερετ (μέχρι και Κούστας).

Παρακάτω είμαστε όλοι οι υπόλοιποι.

Nam3l3ss said...

Νομίζω πως φλερτάρουμε όλοι με την παραίσθηση, απλά επειδή μερικές φορές η πραγματική αίσθηση είναι πιο οδυνηρή απ'ότι θέλουμε να βάλουμε τον εαυτό μας να δεχτεί.

So we dwelve στην παραίσθηση και αφήνουμε την αίσθηση για αργότερα. Για κάποια λιγότερο νηφάλια στιγμή, για μια πιο εύκολη μέρα, αλλά guess what...δεν υπάρχουν όλα αυτά.

Vlaxos (Σιάτρας Σπύρος) said...

Δηλαδή blue pill ή red pill????...

Θα διαφωνήσω με τον Μοτοσακό κι ας φάω γκαζιά στα μούτρα...
Έτσι όπως το γράφει μου δινει την εντύπωση πως "περιχαρακώνει" την "δημιουργία" σε ένα "ελιτίστικο" πλαίσιο όπου η "απόδοση" είναι ταυτόσημη με την "διασημότητα", την "γνωστοποίηση", την έννοια του "κοινά παραδεκτού".
Ρε Μοτοσακέ, ΕΣΥ ο ίδιος γράφεις φοβερές ιστορίες.
ΠΟΥ ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΘΕΛΩ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΩ!!!
ΓΙΑΤΙ?
Επειδή δεν μπορώ να πάρω την "οθόνη" στον καναπέ, στο μπαλκόνι, στην τουαλέτα, στο κρεββάτι.
Θα μου πεις , "πρόβλημά μου" και θα έχεις δίκιο.
ΟΜΩΣ:
ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΑΚΥΡΩΝΕΙ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΠΩΣ "ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙΣ" ΚΑΙ ΕΣΥ (ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ)ΚΑΙ ΓΙΑ ΚΑΠΟΙΟΥΣ "ΑΠΟΔΙΔΕΙΣ" ΚΑΙ "ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ" ΚΑΙ "ΠΑΡΑΙΣΘΗΣΕΙΣ".
Για μένα δηλαδή, δεν θεωρείται "υποδεέστερο" το οτι ο pikei, o px, εσύ και άλλοι πολλοί "αποδίδουν" σε "μικρότερη κλίμακα".
Οι καιροί έιναι τόσο "δύσκολοι" πια, που Η ΚΑΘΕ "ΑΠΟΔΟΣΗ" ΕΙΝΑΙ ΑΘΛΟΣ!!
(το ψιλοπαραδέχεσαι και εσυ ο ίδιος κιόλας αφού γράφεις "είμαστε όλοι οι άλλοι")
ΠΡΟΣΟΧΗ: Nα μην θεωρηθώ "ασεβής" ή πως τα "ισοπεδώνω" όλα, απλά σε προσωπικό επίπεδο, βρίσκω πλέον περισσότερα στους "μικρούς" από ότι στους "μεγάλους" (ίσως επειδή όσο παιρνούν τα χρόνια"μικραίνω" κι εγώ...)

Κατά τα άλλα, συμφωνώ με τις αιτιάσεις περι του "φλερτ με την παραίσθηση" που έγραψε και ο pikei και ο nam313ss

Υ.Γ.1 Ο px εκδόθηκε, ο pikei το ίδιο, ο Motorcycle Boy πότε;;

Υ.Γ.2 Πω, πω!!! Σεντόνι βγήκε! Συγγνώμη!!...

Godot said...

Thanx Pikei
Thanx που το πιασες,
Thanx που το πήγες παρακάτω,
Thanx που πήγα κι εγώ τώρα παρακάτω γιατί σκάλωσε το μυαλό μου στο "Όταν ήμουν μικρότερος αποδεχόμουν μια μεταφυσική διάσταση στην Ζωή. Τα τελευταία χρόνια την έχω απορρίψει, την έχω εξορίσει από την καθημερινότητά μου."

Δεν έχω απάντηση - θα το σκέφτομαι όμως γιατί έχει πολλές πλευρές.
Φαντάζομαι όμως μια ικανότητα - ενός σχεδόν σουπερ ήρωα για μένα - που μπορεί να διαχειρίζεται τις παραισθήσεις του, να μπαίνει σ' αυτές διατηρώντας τον ελάχιστο λογικό έλεγχο - ώστε να μπορεί να βγει μετά, να τις εξελισσει και να τις κατευθύνει κατά κει που κάτι μεγαλύτερο απο την ίδια την παραίσθηση τον ωθεί.
Κάποιος - ίσως λίγο κυνικά - να το λεγε "διαχειριση σχιζοφρένειας".
Απλα θα έχανε το εύρος, αλλά έστω.

ΥΓ. Thanx που μπόρεσα να γράψω σεντόνι για σχόλιο :))

PiKei said...

Ωραία τα σεντόνια Βλάχου και Γκοντό, όπως και τα μαξιλάρια Μοτοσακού και Ν3ιμλ3ς (είναι και σιδερωμένα).
Ας κοιμηθούμε λοιπόν απόψε πάνω τους και αν προκύψει κάποια αίσθηση ή παραίσθηση την βλέπουμε και πιο διεξοδικά...

The Motorcycle boy said...

vlaxos -δεν περιχαρακώνω. Αλλά, όπως και να το κάνουμε, άλλο η ντρίπλα και άλλο η ποδιά (ποδοσφαιρικά ομιλώντας) και άλλο η σκούπα που κάνω εγώ όταν θέλω να περάσω κόσμο στο 5Χ5 (που δεν παίζω κιόλας).

Δεν πάει να πει οτι αυτός που κάνει ντρίπλα δεν θα καταφέρει κάποτε να κάνει ποδιά και δεν πάει να πει οτι ο ένας είναι πιο διάσημος από τον άλλο. Απλά χρησιμοποίησα τρανταχτά παραδείγματα για να γίνω σαφής.

Τώρα, αν ο ξερόμυτος κάνει κάτι από τα παραπάνω -μάλλον σύμπτωση θα είναι.

Δεν χρειάζεται να με διαβάσεις ρε συ! Πορώσου με 10 βιβλία και προσπάθησε να τα κλέψεις. Τα ίδια με μένα θα γράψεις -μπορεί και καλύτερα.

Υ.Γ.1: Την Παρασκευή μαζί με τον pikei και μπόλικους άλλους, ακόμα πιο αστεράτους.
Υ.Γ.2: Δίκιο έχεις, αλλά διαθέτω λάπτοπ και το παίρνω στο κρεβάτι χεχε.