Μόλις πριν λίγο -επειδή με αφορμή το πρωινό πρόβλημα στο template του TALES το συμμάζεψα επιτέλους- είδα μέσω του SpiDer ότι ο κύριος Γιώργος Καμίνης, Δήμαρχος Αθηναίων, με αφορμή την συζήτησή μας στο twitter έγραψε ένα ολόκληρο ποστ στο Facebook. To αναδημοσιεύω με Copy-Paste:
Χθες το βράδυ, είχα στο twitter ένα διάλογο μ'εναν, ομολογουμένως, πολύ ευγενικό συμπολίτη μας ο οποίος θέλησε να διαμαρτυρηθεί επειδή η Δημοτική Αστυνομία δεν επέτρεψε να γίνει και μάλιστα στην Πλατεία Συντάγματος, κάποιο ανταλλακτικό παζάρι γιατί οι διοργανωτές δεν είχαν ζητήσει καμία άδεια γιαυτό. Στα σχόλια συνδέω ένα ποστ που έκανε στο μπλογκ του για το θέμα ο συμπολίτης, μπορείτε να διαβάσετε τον χθεσινοβραδινό διάλογο εκεί.
Ο διάλογος είναι ενδεικτικός πολλών πραγμάτων, θα σταθώ μόνο σ'ενα: στην αντίληψη που έχουμε για τη διαχείριση του δημόσιου χώρου. Αυτές τις μέρες, συνεργεία του Δημου επιχειρούν σε διάφορες συνοικίες για να απελευθερώσουν δημόσιους χώρους που έχουν καταληφθεί παράνομα κυρίως από επιχειρήσεις εστίασης. Μάλιστα προχθές, στο Γκάζι και μετά από αιφνιδιαστικό επανέλεγχο, διαπιστώσαμε ότι κάποιοι την επόμενη κιόλα μέρα του ελέγχου είχαν καταλάβει ξανά παράνομα τον δημόσιο χώρο.
Νοείται άραγε σε μία δημοκρατία δικαίωμα κατάληψης δημόσιου χώρου από ομάδες, ιδιώτες ή επιχειρήσεις; Η απάντηση είναι αρνητική. Αφού ο δημόσιος χώρος εξ ορισμού ανήκει στο σύνολο των πολιτών, τις επιμέρους ειδικότερες χρήσεις του τις αποφασίζει η εκάστοτε αρμόδια, άρα και δημοκρατικά υπεύθυνη, εκλεγμένη, Αρχή.
Αν και θα έπρεπε, διαπιστώνουμε όλοι πως όλα αυτά δεν είναι αυτονόητα. Η δημοτική αρχή σήμερα καλείται να λειτουργήσει προς δυο κατευθύνσεις: να επιβάλλει το νόμο και να εκπαιδεύσει την κοινή γνώμη στις βασικές αυτές αρχές.
Χρειαζόμαστε τη βοήθειά σας. Αυτόν τον αγώνα, θα τον κερδίσουμε όλοι μαζί.
Αντιπαρέρχομαι το γεγονός ότι εγώ φρόντισα να ενημερώσω τον κύριο Καμίνη ότι πρόκειται να δημοσιεύσω κάτι που τον αφορά, ενώ εκείνος ούτε καν με ενημέρωσε εκ των υστέρων. Ίσως η ηθική και η δεοντολογία των ανώνυμων να διαφέρει από εκείνη των επωνύμων, ίσως βέβαια να είναι απλώς θέμα "προνομίου συνομιλίας" που θα έπρεπε να χαίρομαι που μου δόθηκε. Δεν έχω αρκετά στοιχεία για να το κρίνω, άρα απλώς το επισημαίνω...
Επί της ουσίας αυτών που αναφέρει ο Δήμαρχος - που αναγνωρίζω ότι αρκετά έχει ασχοληθεί με το πρόσωπό μου και δεν σκοπεύω να τον κουράσω πολύ - έχω να πω μόνο... ένα κάρο πράγματα!
Α) Δεν είμαι "διοργανωτής" του Ανταλλακτικού-Χαριστικού Παζαριού Αλληλεγγύης της Πλατείας Συντάγματος αν και έχω υπάρξει -με το μέτωπο ψηλά- κομμάτι της Λαϊκής Συνέλευσης της Πλατείας Συντάγματος που πήρε την απόφαση να δημιουργηθεί. Το Ανταλλακτικό Παζάρι οργανώνεται οριζόντια και, δυστυχώς για λόγους που σχετίζονται με την δική μου χρονική διαθεσιμότητα και τις προτεραιότητές μου, δεν έχω καταφέρει να πάρω μέρος ούτε σε μία από τις (ανοιχτές σε όλους) Συνελεύσεις που αποφασίζουν τις δράσεις του και γίνονται ΔΗΜΟΣΙΑ και με ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ όσων θέλουν να πάρουν μέρος. Μερικές φορές έχω κάνει κάποια ερασιτεχνικά βίντεο από τους χώρους που στήθηκε, μερικές φορές έχω κουβαλήσει τα βιβλία του και το έχω βοηθήσει πρακτικά. Φυσικά έχω ανταλλάξει βιβλία που αγαπώ με βιβλία που αγάπησα στα πλαίσια του. Κατά συνέπεια, δεν έχω καμιά σχέση με την άδεια που κατά την άποψη του Δήμου "οφείλει να έχει". Η συνέλευση του Παζαριού θα κρίνει ποια είναι η στάση της σε αυτό το θέμα και προσωπικά θα την υποστηρίξω σθεναρά σαν πολίτης όποια κι αν είναι.
Β) Στο θέμα της αντίληψης που έχουμε σαν κοινωνία πρώτα για τον ίδιο τον δημόσιο χώρο και την ουσία του κι έπειτα για την διαχείρισή του, το ερώτημα που έχω να θέσω στον κύριο Καμίνη είναι αυτό που έχω γράψει και στο πρώτο μου ποστ για το θέμα. Ανήκει στις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας η Πλατεία Συντάγματος (και τελευταία ολόκληρη η Αθήνα που βογκάει από τις προωθητικές ενέργειές τους με τα δωρεάν νούμερα και τα πεντακόσια λεπτά προς όλους) περισσότερο από όσο ανήκει στο Ανταλλακτικό Παζάρι; Αλήθεια, έχουν την έγκριση του Δήμου αυτές οι ενέργειες ή δεν την χρειάζονται γιατί "δεν καταλαμβάνουν χώρο";
Για τα υπόλοιπα θα μου επιτρέψετε, κύριε Καμίνη, να χρησιμοποιήσω το δεύτερο πρόσωπο γιατί το "απρόσωπο" με παγώνει...
Γ) Με τρομάζει η φράση σας "να απελευθερώσουν δημόσιους χώρους που έχουν καταληφθεί παράνομα κυρίως από επιχειρήσεις εστίασης", αφού τόσο εσείς όσο και εγώ γνωρίζουμε ότι στο Γκάζι όπως και στους άλλους χώρους "βραδινής κοσμοσυρροής" τα συνεργεία του Δήμου δεν ελέγχουν για να εξασφαλίσουν προσβάσεις στους πεζούς και τα ΑΜΕΑ, αλλά για να περιορίσουν τα διαφυγόντα κέρδη του Δήμου από την ετήσια ενοικίαση του δημόσιου χώρου στους επιχειρηματίες. Που με την σειρά τους, λόγω της υψηλής τιμής που συνήθως τους ζητάτε, νοικιάζουν ένα τετραγωνικό για να εκμεταλλευτούν τέσσερα δια της επεκτάσεως. Φαντάζομαι ότι έχει πέσει στην αντίληψή σας το φαινόμενο...
Δ) Ακόμα πιο πολύ με τρομάζει όμως η εξίσωση που κάνετε στην επόμενη παράγραφό σας σε "ομάδες, ιδιώτες ή επιχειρήσεις". Φαντάζομαι ότι, εξετάζοντας το θέμα από την πλευρά της Κοινής Λογικής, μία άνεργη μητέρα που κάνει το πάρτι γενεθλίων του παιδιού της σε μια πλατεία γιατί δεν μπορεί να πληρώσει παιδότοπο, μια κοινωνική ή πολιτική δράση διαμαρτυρίας και ένας όμιλος επιχειρήσεων που αξιοποιεί τον δημόσιο χώρο για προώθηση ή πώληση των προϊόντων του είναι ΤΡΙΑ διαφορετικά πράγματα κι όχι απλώς τσουβαληδόν "καταληψίες του δημόσιου χώρου". Άρα , κατά την γνώμη μου, η επόμενη φράση σας "Η απάντηση είναι αρνητική" είναι από άποψη επιχειρήματος, μετέωρη.
Με βάση τον ηθικό κώδικα που γνώρισα εγώ σε αυτήν την Χώρα, από παιδί, καμιά μητέρα δεν όφειλε, ούτε οφείλει, ούτε θα οφείλει (αν περνάει από το δικό μου χέρι) να ζητήσει καμιά άδεια για να κόψει την τούρτα του παιδιού της στην οποιαδήποτε πλατεία. Ακόμα κι αν έχει όλα τα λεφτά του κόσμου, και ΑΠΛΩΣ ΠΡΟΤΙΜΑΕΙ να την κόψει εκεί για να "ξεδώσουνε τα πιτσιρίκια". Είναι τεράστιο ψέμα ότι οι δημόσιοι χώροι ανήκουν σε όλους. Οι δημόσιοι χώροι ανήκουν, κατά προτεραιότητα, στα παιδιά για να τρέξουνε, για να τα σπάσουνε μεταξύ τους, για να τα ξαναφτιάξουνε, για να κοινωνικοποιηθούν και να μεγαλώσουν. Κι όποιος πιστεύει ότι είναι δικαίωμα του να απαιτεί να "παίζουν ήσυχα" τα πιτσιρίκια ή μισάνθρωπος είναι ή παρανοϊκός. Φυσικά, αυτή η εξίσωση που σε άλλες εποχές θα προκαλούσε τρανταχτά γέλια, τώρα περνάει πανεύκολα και καταπίνεται αμάσητη, αφού από την δεκαετία του '90 οι γονείς μεγαλώνουν τα παιδιά τους σε "ελεγχόμενο περιβάλλον" με την τηλεόραση να τα νανουρίζει. Όμως δεν παύει να είναι αυθαίρετη με βάση την στοιχειώδη λογική.
Δεν θα ασχοληθώ με τις πολιτικές ή κοινωνικές δράσεις. Έχω διαβάσει τις απόψεις σας για την "αδειοδότησή" τους και ειλικρινά δεν υπάρχει μεταξύ μας κανένας κοινός τόπος για να συζητήσουμε. Για να καταλάβετε, η δική μου θέση είναι πως αν έστω και ένας άνθρωπος εκτιμά πως έχει κάποιο λόγο να διαμαρτυρηθεί, η κοινωνία όχι μόνο πρέπει να του δώσει βήμα να εκφράσει την διαμαρτυρία του, αλλά οφείλει ΚΑΙ να τον ακούσει ΚΑΙ να πάρει θέση για το πρόβλημά του. Απέχει πολύ από την τρέχουσα οπτική προφανώς, αλλά ευτυχώς όχι από την λογική των αλληλέγγυων δράσεων. Να, άλλος ένας λόγος που τις στηρίζω.
Τέλος, για τις επιχειρήσεις, το θέμα αφορά δυστυχώς μόνο τον καθορισμό του "ύψους παραχώρησης", την "χρονική διάρκεια" και τα πρόστιμα. Και επειδή από την πλευρά του ο Δήμος δεν ενδιαφέρεται για τίποτα άλλο, όπως για την πρόσβαση των ΑΜΕΑ που ανέφερα πριν, ούτε εδώ μπορούμε δυστυχώς να βρούμε κοινό πεδίο κουβέντας.
Ε) Ακόμη μεγαλύτερο λογικό άλμα είναι, όμως, η επόμενη σας φράση: "Αφού ο δημόσιος χώρος εξ ορισμού ανήκει στο σύνολο των πολιτών, τις επιμέρους ειδικότερες χρήσεις του τις αποφασίζει η εκάστοτε αρμόδια, άρα και δημοκρατικά υπεύθυνη, εκλεγμένη, Αρχή". Από που προκύπτει αυτό; Μπορεί η "εκλεγμένη αρχή" να παραβιάσει συνταγματικά δικαιώματα των πολιτών; Μπορεί να αποφασίζει για την χρήση ενός δημόσιου χώρου για διάστημα μεγαλύτερο της θητείας της ενοικιάζοντάς τον π.χ. για 99 χρόνια; Μπορεί να καταπατήσει βασικά ανθρώπινα δικαιώματα και να συμπεριφερθεί σαν "ιδιοκτήτης" του δημόσιου χώρου;
Και εδώ έχω ακόμα μερικά ερωτήματα. Με ποιες αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου "οφείλουν όλοι να εκδίδουν άδειες"; Πότε εκδόθηκαν; Και πότε δημοσιοποιήθηκαν; Ποιοι τις ψήφισαν; Πότε ενημερώθηκαν οι δημότες σας για τις αποφάσεις αυτές; Και μέχρι που θα φτάσει αυτό; Κλέβω την φράση ενός φίλου από το Facebook που έγραψε: Κύριε Δήμαρχε, αιτούμαι άδεια για να την πέσω σε αλλοδαπή τουρίστρια που μπάνισα στο παγκάκι 3Δ έμπροσθεν του καφέ.
ΣΤ) Προφανώς τα "αυτονόητα" μεταξύ μας απέχουν. Και όχι γιατί είναι παράλογα τα δικά μου αυτονόητα (αν και αναγνωρίζω ότι ίσως να είναι "αισιόδοξα" σε σχέση με τον ανθρωπολογικό τύπο που κυριαρχεί σήμερα), αλλά γιατί τα δικά σας αυτονόητα είναι δυστυχώς στηριγμένα στην "σύνθεση πειστικού επιχειρήματος" και το "πολιτικό μάρκετινγκ".
Κλείνοντας θα ήθελα να σας επισημάνω ότι: Την "επιβολή του νόμου" την έχουμε γνωρίσει σχεδόν όλοι οι κάτοικοι της πόλης που δημαρχεύετε, πάρα πολλές φορές, τόσο άμεσα από την δημοτική αστυνομία σας όσο και σε αγαστή συνεργασία με τις πιο απάνθρωπες δυνάμεις καταστολής που υπάρχουν σήμερα στην Ευρώπη. Την εκπαίδευση της Κοινής Γνώμης, όμως, προσωπικά θεωρώ ότι την κάνετε πάνω σε εντελώς λάθος αρχές. Αρχές που ευνοούν τον ατομισμό, την μεσολάβηση των "θεσμικών σωτήρων" των ΜΚΟ, την "ευκαιρία" μέσω των "δωρεάν 500 λεπτών προς όλους" και πολλά άλλα. Είσαστε έμπρακτα κατά της αλληλεγγύης, της αυτοοργάνωσης και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας όλα αυτά τα χρόνια.
Λυπάμαι που δεν μπορώ να σας προσφέρω την βοήθεια μου. Την έχουν ανάγκη άλλοι άνθρωποι σε συλλογικότητες, αυτοδιαχειριζόμενους χώρους, κοινωνικές κουζίνες και αχρήματες μορφές συναλλαγής. Και ελπίζω ειλικρινά ότι θα κερδίσουμε, γιατί πραγματικά εμείς τον αγώνα μας τον δίνουμε ΜΑΖΙ και για όλες και όλους.
Πάντα στην διάθεση σας και φυσικά θα σας ενημερώσω μέσω twitter για την ύπαρξη της απάντησής μου ΠΡΙΝ την δημοσιεύσω. Αν και αυτή την φορά, δεν θα περιμένω την απάντησή σας γιατί έχει πάει τρεις το πρωί...
UPDATE (πάντα στο ίδιο θέμα) Συνέλευση του Ανταλλακτικού Παζαριού
No comments:
Post a Comment